Littekens

Wat zijn littekens?
Een litteken is niks anders dan geschrompeld bindweefsel op een plaats waar de huid beschadigd is geweest en de wondgenezing is verstoord. Meestal ontstaan littekens naar aanleiding van operaties, acne, brandwonden of een ander trauma. Een verstoring in de genezing kan diverse oorzaken hebben. Denk hierbij aan een infectie, een slechte algehele conditie of slechte doorbloeding van het wondgebied. Dit kan ervoor zorgen dat een litteken lelijk, pijnlijk of dikker wordt.
Littekens kunnen onderverdeeld worden in vijf typen:

• Een rijp litteken

Dit is een lichtgekleurd litteken wat niet meer verder zal veranderen en/of vervagen.

• Een onrijp litteken

Dit type litteken is soms jeukend, pijnlijk en/of rood. Deze kan nog wel vervlakken en uiteindelijk minder zichtbaar worden.

• Hypertrofisch litteken

Dit litteken ontstaat binnen enkele weken na een verwonding en kan snel in grootte toenemen. Over het algemeen is dit litteken rood, dik, gezwollen en kan het pijnlijk zijn of jeuken. Uiteindelijk trekt het op natuurlijk wijze bij, maar dit proces kan zo’n twee jaar duren.

• Keloïd litteken

Een keloïd litteken is te herkennen aan een woekering van littekenweefsel en ligt meestal dik op de huid. Dit soort litteken wordt meestal niet vanzelf minder. Over het algemeen komt dit type vooral voor bij mensen met een getinte huidskleur.

• Atrofisch litteken

Als u bijvoorbeeld last heeft gehad van acne, dan kan dit soort litteken ontstaan. Het is een kleine ronde holte die beneden het oppervlak van de omringende huid ligt. Een atrofisch litteken ontstaat wanneer het genezingsproces wordt verstoord en er onvoldoende nieuwe verbindingsvezels in de huid worden aangemaakt.

Wat kunt u zelf doen aan littekens?
Het is raadzaam om niet teveel aan wonden en littekens te zitten. Het openkrabben van een wond zorgt er namelijk voor dat het litteken kan verergeren. Een huidtherapeut kan u massagetechnieken aanleren om het litteken te masseren en het soepel te houden.

Wat kan Medical Skin Clinic voor u doen?
De eerste keus voor het behandelen van littekens is siliconentherapie. Medical Skin Clinic biedt de volgende behandelingen aan:

• Siliconentherapie (siliconenpleisters, -zalf)
  • Massagetechnieken
  • Microneedling