2 foto's

Keratosis pilaris

Wat is Keratosis pilaris?
Keratosis pilaris is de naam voor een veelvoorkomende huidklacht. Deze aandoening komt vooral voor op de bovenarmen, -benen, billen en soms ook op de wangen. Bij keratosis pilaris voelt de huid ruw aan. Het is te vergelijken met kippenvel. De bultjes kunnen rood worden en het is mogelijk dat er kleine puistjes ontstaan. Korstjes en pigmentvlekjes ontstaan vooral als er aan de bultjes gekrabd is.

Oorzaken
Ongeveer een kwart van alle Nederlanders heeft last van deze onschuldige huidklacht. In de winter komt keratosis pilaris vaker voor dan in de zomer. De bultjes bestaan uit ophopingen van grijzige dode huidcellen, die de openingen van de haarzakjes afsluiten. De oorzaak zit in een afwijkend gen, de huidaandoening is dus erfelijk. Keratosis Pilaris kan geleidelijk aan verbeteren tijdens het ouder worden.

Wat kunt u zelf doen?
Het is verstandig om een droge huid zoveel mogelijk te voorkomen. Dit kunt u doen door niet te heet en te lang douchen, de huid zachtjes af te drogen en goed in te vetten. Daarnaast is het raadzaam om zonder zeep te douchen. Ook kunt u uw huid lichtjes scrubben.

De huidtherapeut kan u helpen met een aangepaste behandeling door toepassing van chemische peelings of Zo producten. Hiervoor kan salicylzuur, glycolzuur of een melkzuurpeeling ingezet worden. De intensiteit van de behandeling wordt geleidelijk opgebouwd, zodat de huid kan ‘wennen’ en steeds meer weerstand kan opbouwen voor de peeling. Vooraf aan de peeling worden de kleine puistjes en huidverstoppingen op de juiste manier verwijdererd door een dieptereiniging.