Pigmentvlekken

Wat zijn pigmentvlekken?
Pigment is een kleurstof die ook wel melanine wordt genoemd. Deze zogenoemde melanine geeft de kleur van uw huid, iris, oog of haar aan. Wanneer er een donkere of lichte verkleuring op de huid te zien is, zijn de pigmentcellen anders dan normaal in de huid verdeeld. Er is dan sprake van een stoornis in het pigment.

Er zijn verschillende soorten pigmentvlekken te onderscheiden met ieder een andere behandelmethode:

• Hyperpigmentatie: hierbij zijn donkere verkleuringen zichtbaar op de huid. Deze vlekken kunnen ontstaan door zonschade, ouderdom, ontstekingsprocessen maar ook hormonale invloeden kunnen een rol spelen.
  • Melasma: is een goedaardige bruine verkleuring in het gezicht bij vrouwen die zwanger zijn of de pil gebruiken. Het wordt dan ook wel zwangerschapsmasker genoemd. Het is een onschuldige huidafwijking die vaak na de bevalling weer verdwijnt. Echter, het is mogelijk dat als u het al heeft gehad, het weer terugkomt.
  • Postinflammatoire hyperpigmentatie: is een goedaardige rode tot bruine verkleuring van de huid op plaatsen waar een ontsteking heeft plaatsgevonden zoals acne of eczeem. Nadat de ontsteking is verdwenen kan de verkleuring zeer langzaam wegtrekken. Mensen met een donkerdere huidskleur hebben een grotere kans op het ontwikkelen van PIH.
  • Moedervlekken: ook wel naevus genoemd, zijn gepigmenteerde licht tot donkergekleurde en soms verheven vlekken van de huid. Moedervlekken kunnen vanaf de geboorte al aanwezig zijn, maar meestal ontstaan ze tussen de leeftijd van 3 en 40 jaar. Als een moedervlek kwaadaardig wordt, dan spreken we van een melanoom of huidkanker. Behandeling door de dermatoloog is zeker noodzakelijk.
  • Een lentigo (ouderdomsvlek): komt vaak voor en is een goedaardige bruingekleurde huidafwijking. Deze ouderdomsvlek komt voor bij, zoals de naam al zegt, mensen vanaf middelbare tot oudere leeftijd. Ze komen voornamelijk voor in het gezicht en/of de handruggen bij mensen met een lichte huidskleur die veel blootstaan aan zonlicht. Het is mogelijk dat een ouderdomsvlek zich kwaadaardig ontwikkelt. De vorm en kleur van de vlekjes worden grilliger. Ook hier is controle en behandeling van een arts noodzakelijk.
  • Vitiligo: zijn witverkleuringen van de huid en haren. Vitiligo komt met name voor op het gezicht, de handen en schaamstreek. De oorzaak van de ongepigmenteerde huid is dat de pigmentcellen in de huid en haren verdwijnen. Vitiligo wordt ook wel een auto-immuunziekte genoemd en is meestal erfelijk. Het immuunsysteem valt namelijk haar eigen pigmentcellen aan.

Wat kunt u doen tegen pigmentvlekken?

Belangrijk is om de huid tegen de zon te blijven beschermen met een hoge zonbeschermingsfactor. Bij verandering van de pigmentvlekken en moedervlekken of bij Vitiligo is controle door uw eigen huisarts noodzakelijk.

Wat kunnen wij voor u betekenen?

De arts en/of huidtherapeut van Medical Skin Clinic kunnen u helpen bij de behandeling van uw pigmentvlekken. Voor iedere soort pigmenafwijking geldt een andere behandelmethode. Hieronder vindt u een aantal van onze behandelmethodes:

• Behandeling van pigmentvlekken kan bestaan uit lokale medicaties, chemische peelings, microdermabrasie, lasertherapie of Zo producten.
  • Ouderdomsvlekken worden behandeld met lasertherapie, microdermabrasie, cryotherapie en chemische peelings.
  • De arts zal op indicatie de moedervlekken onder lokale verdoving verwijderen.
  • Behandeling van Vitiligo gaat via de dermatoloog. Vraag advies van uw eigen huisarts.De huidtherapeut van Medical skin Clinic zal bij Vitiligo vaak camouflagetherapie aanbevelen waarbij een dekkende camouflagecrème wordt gebruikt.