Rosacea

Wat is Rosacea?
Rosacea is een huidaandoening die kenmerkt zich door een rood verkleurde huid in het gebied rond de neus en wangen. Bij Rosacea zijn er vaak gesprongen bloedvaatjes, ook wel teleangiëctastieën zichtbaar, maar ook rode bultjes en puistjes. Vaak wordt gedacht dat mensen met rosacea last hebben van acne door de aanwezigheid van pukkeltjes. Deze aandoening heeft echter niets met acne te maken. Rosacea is een chronische, sterk ontsierende huidaandoening die vooral voorkomt bij vrouwen vanaf dertig jaar. Mensen met een licht huidtype hebben er vaker last van dan mensen met een getinte huid. Er zijn diverse behandelmethodes om de rode huid te kalmeren. Dit kan door het gebruik van medicatie die een arts kan voorschrijven. Ook is het mogelijk om adviezen en/of therapieën van een huidtherapeut te krijgen. De klachten kunnen vervelend zijn, maar los daarvan heeft rosacea geen ernstige gevolgen. De aandoening ontwikkelt zich echter wel sluipend, de klachten nemen langzaam maar zeker wel toe. Het verloop is wisselend: soms zijn er meer klachten, soms minder.

De belangrijkste verschijnselen van rosacea zijn:

• Blozen;
  • Blijvende roodheid in het gezicht;
  • Bultjes;
  • Puistjes;
  • Uitgezette bloedvaatjes, die als vlekkerige rode uitslag op de huid zichtbaar zijn.

Oorzaken
Het is niet bekend wat de directe oorzaak van rosacea is. Bij ongeveer een derde van de patiënten komt de aandoening voor in de familie. Er zijn factoren die de klachten van deze aandoening kunnen verergeren zoals zonlicht, bepaalde medicijnen, stress, hormonen, overgevoeligheid voor bijvoorbeeld huidverzorgingsproducten en alcoholgebruik. Het is echter nooit aangetoond dat deze factoren de oorzaak zijn van de aandoening.

Wat kunt u zelf doen bij rosacea?
Als u merkt dat een of meer van hierboven genoemde factoren de klachten verergert, is het verstandig om deze factoren te vermijden. Gebruik ook een goede zonnebrandcrème, blijf uit de wind, ga niet onder een te hete douche of in de sauna. Pas eventueel uw voeding, vermijdt sterk gekruid voedsel en gebruik geen make-up als u merkt dat de klachten daardoor verergeren.

Rosacea is goed te behandelen, maar zelden te genezen. De keuze van de behandeling is afhankelijk van het stadium en de ernst van de Rosacea. Wij kunnen ervoor zorgen dat de huid rustiger wordt. Dit kan door medicatie, lokale behandeling of door roodlichttherapie en/of lasertherapie.
Omdat rosacea niet genezen kan worden, moet men er rekening mee houden dat behandelingen herhaald moeten worden. Rosacea kan op lange termijn vanzelf in ernst afnemen.