Ouderdomswratten

Wat zijn ouderdomswratten?
Ouderdomswratten zijn goedaardige huidtumoren die vooral voorkomen in het gezicht rond de slapen, de romp en handen. Ouderdomswratten ontstaan door een te snelle celdeling van oppervlakkige huidcellen. Ze komen meestal voor bij mensen met een lichte huid en ouderen. De ouderdomswratten verschijnen ongeveer vanaf het 40ste levensjaar en kunnen toenemen in aantal.

Kenmerken van ouderdomswratten
Het meest kenmerkend aan ouderdomswratten is dat ze ruw aanvoelen, ovaal van vorm zijn en bovenop de huid liggen. Naarmate de tijd vordert, wordt de wrat steeds donkerder van kleur. Bij mensen met een donker huidtype zijn de wratten meestal te herkennen aan bruinzwarte bultjes of vlekjes in het gezicht.

Oorzaak
De precieze oorzaak van ouderdomswratten is niet bekend. Ze ontstaan echter niet, zoals vaak wordt gedacht, door een virus. Mensen die vaker in de zon komen, hebben wel een verhoogde kans op deze kwaal. Tevens speelt erfelijke aanleg ook een rol.

Een arts beoordeelt samen met een huidtherapeut van Medical skin clinic uw huid. Ouderdomswratten zijn goed te behandelen door curretage of cryotherapie. Bij curretage wordt met een scherp ringvormig mesje de wrat heel nauwkeurig afgeschraapt. Na de behandeling blijft er een licht schaafwondje over. Het wondje herstelt meestal met een aantal dagen. Cryotherapie werkt wat anders, hierbij wordt de wrat behandeld met vloeibare stikstof. Wanneer er kans is op huidschade worden ouderdomswratten behandeld met elektrocoagulatie. Dit gebeurt door middel van stroom en een klein naaldje waarbij de huiddeeltjes worden verweekt en verschrompeld.