Overbeharing

Wat is overbeharing?
Op het menselijk lichaam komt beharing in verschillende vormen voor. Over het algemeen is de beharing definitief gevormd bij een leeftijd van achttien jaar. Toch is het mogelijk dat ook na het achttiende levensjaar de groei van beharing doorgaat. Dit kan worden veroorzaakt door een verstoring of hormonale disbalans. Overbeharing komt vaak voor op het gezicht, borst, rug en/of buik en kan als zeer storend worden ervaren.

Er zijn verschillende vormen van overbeharing te onderscheiden:

• Cosmetische overbeharing wordt ook wel ‘normale haargroei’ genoemd. De haren zijn aanwezig tijdens de embryonale periode en worden stugger vanaf de puberteit. Tijdens de puberteit ontstaan er nieuwe stugge haren op de armen, benen, oksels en bikini-zone. De haren zijn niet langer donshaartjes, maar dikke en donkere haren.
  • Hypertrichosis is iedere vorm van toegenomen haargroei. Er ontstaan fijne haartjes in het gezicht, bij de slapen en wenkbrauwen. Haren op de armen kunnen langer worden en in aantal toenemen. Deze vorm van overbeharing komt zowel bij mannen als vrouwen voor en ontstaat in de puberteit. Hypertrichosis kan weer worden onderverdeeld in twee vormen namelijk: gegeneraliseerde hypertrichosis, waarbij de overbeharing op de gehele huid voorkomt. Deze vorm komt het minst voor en is meestal aangeboren. En gelokaliseerde hypertrichosis. U kunt het mogelijk aan de naam al afleiden, hier komt overbeharing voor op een bepaald gebied op het lichaam. Lokale hypertrichosis kan diverse oorzaken hebben zoals: de postmenopauze, geneesmiddelengebruik, ongevallen, syndroom van Cushing en het kan aangeboren zijn.
  • Bij Hirsustisme komt het mannelijke beharingspatroon terug bij een vrouw. Er verschijnt haar op plekken waar de vrouw meestal alleen donshaar heeft. Deze vorm komt voor op de bovenlip, wangen, borst, rug, kin en hals, rond de tepels, de buik en liesstreek. Ook voor deze vorm van overbeharing zijn diverse oorzaken te noemen. Hierbij kunt u denken aan ziekte, constitutioneel hirsustisme ofwel een constante, iets te hoge productie van mannelijke hormonen, overgewicht en genetische hirsustisme, waarbij sprake is van een verhoogde gevoeligheid van de hormoonreceptoren.

Wat kunt u zelf doen aan overbeharing?
Er zijn enkele medicijnen die overbeharing kunnen veroorzaken. Deze zijn vooral in verband te brengen met hormonen die vrouwen in de overgang gebruiken tegen overgangsklachten. Ook kunnen anabole steroïden en spierversterkende middelen leiden tot overbeharing. Bij overbeharing is het daarom verstandig om uw medicijngebruik in de gaten te houden.

Er zijn verschillende mogelijkheden om overbeharing tegen te gaan.

• Ongewenste haargroei is moeiteloos te bestrijden met de moderne lasertechnologie. Vrijwel alle lichaamsdelen kunnen met laserlicht worden behandeld, als het haar maar voldoende pigment bevat. Het laser apparaat zendt een geconcentreerde lichtstraal uit die door het donkere pigment van het haarzakje wordt geabsorbeerd. Op het moment dat het licht met het haarzakje in aanraking komt, wordt het pigment in het haar verhit en de haarwortel vernietigd. Op de behandelde plekken verdwijnt in bijna alle gevallen de haargroei. De eventueel resterende haren zijn dunner en lichter van kleur.Om schade aan de huid te voorkomen wordt deze met een koelsysteem in de kop van de laser afgekoeld. De behandeling is snel en vrijwel pijnloos.
  • Elektrische epilatie zorgt ervoor dat storende haren ‘definitief’ verdwijnen. Het gaat om haren in het gezicht, ergens anders op het lichaam en bijvoorbeeld op huidtransplantaten. De huidtherapeut laat een minuscuul naaldje in het haarzakje glijden om dit elektrisch te vernietigen. Na elke behandeling worden de haren zwakker en dunner waarna ze uiteindelijk verdwijnen.