Wat is Acne?
Acne komt over het algemeen vaak voor bij mensen met een leeftijd tussen de 15 en 25 jaar. Echter, het is mogelijk dat het ook op latere leeftijd voorkomt. Acne ontstaat doordat de talgkliertjes in de huid ontstoken of verstopt raken. Dit zorgt ervoor dat er puistjes, ofwel acne, ontstaat. Het is een onschuldige, maar vaak wel vervelende huidaandoening, waar menig persoon veel last van kan hebben.

Wat kenmerkt acne?
Acne kan op diverse plaatsen op het lichaam voorkomen. De meest voorkomende plekken zijn het gezicht, de rug, schouders en borst. U kunt acne herkennen aan de mee-eters, ook wel comedonen genoemd. De witte bultjes die u mogelijk ziet, zijn een ophoping van talg. Wanneer deze bultjes gaan ontsteken, ontstaat er een rood bultje. Als u teveel aan deze plekjes zit, kan het littekens veroorzaken.

Hoe ontstaat het?
Iedereen heeft wel eens last gehad van puistjes. De een meer dan de ander. Er zijn echter verschillende oorzaken te geven voor het ontstaan van acne. Erfelijkheid kan een rol spelen maar, ook het gebruik van medicijnen.

Toch zijn er ook veel misverstanden over acne. Het ontstaat namelijk niet door te weinig wassen van uw gezicht en/of, bepaalde voeding, snoep, roken, stress, zweten of seksuele gewoonten. Hoewel dit vaak wel geopperd wordt.

Adviezen
Het is belangrijk dat uw huid zo veel mogelijk tot rust komt. Dit doet u door uw huid schoon te maken met lauwwarm water en het voorzichtig droog te deppen met een handdoek. Het is niet verstandig om de huid overmatig te wassen, te wrijven of te masseren. Dit kan mogelijk alleen maar tot irritatie leiden en de acne verergeren. Littekens ontstaan voornamelijk door het uitknijpen, uitdrukken en krabben aan de puistjes. Gebruikt u make-up? Zorg er dan voor dat u speciale cosmetica en/of producten gebruikt die op waterbasis. In gewone cosmetica kunnen namelijk stoffen zitten die de huid afsluiten en de acne kan verergeren.

Als u merkt dat u onzeker of ongelukkig wordt van de puistjes en het u in uw dagelijkse leven belemmert, dan is het raadzaam om advies te vragen bij de arts of bij de huidtherapeut.

Wat kan de arts van Medical Skin Clinic voor u doen?
Er bestaat geen standaardbehandeling voor acne. De behandeling van acne wordt bepaald door een aantal factoren: de ernst van de aandoening, de klachten, het optreden van littekenvorming, leeftijd en geslacht.

Er bestaan diverse middelen om één of meerdere oorzaken van acne aan te pakken. De arts van Medical Skin Clinic kan de volgende anti-acne middelen voorschrijven:

• Middelen die de versterkte verhoorning van de afvoergang tegengaan; keratolytica, zoals benzoylperoxide, tretinoine en adapaleen;
  • Middelen die de groei van bacteriën tegengaan; antibacteriële middelen zoals benzoylperoxide, antibiotica (lokaal- of systemisch);
  • Middelen die de ontsteking remmen; ontstekingsremmers zoals antibiotica;
  • Middelen die de talgvorming verminderen; zoals de pil, isotretinoine (roaccutane).

Wat kan de huidtherapeut van Medical Skin Clinic voor u betekenen?
De huidtherapeut van Medical Skin Clinic behandelt alle vormen van acne en acnelittekens. Dit gebeurt vaak in combinatie met een behandeling door de arts van Medical Skin Clinic. Een acnebehandeling door de huidtherapeut kan onder meer bestaan uit:

• Manuele reiniging van de huid
  • Dieptereiniging van de huid d.m.v. peelingen
  • Dieptereiniging van de huid d.m.v. dermabrasie
  • Behandeling met ZO producten
  • Littekentherapie
  • Rood/blauw lichttherapie
  • Micro needling/Fractional therapie
  • Aanvullende therapie zoals medische camouflagetherapie
  • Thuisverzorgingsadviezen over bijvoorbeeld de behandeling van littekens.